منوی دسته بندی

اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم!

مقدمه

قبل از ورود به بحث اینکه ارزدیجیتال اتریوم چیست می بایست با مفهوم بلاکچین آشنا شد. قبل از شروع بحث فرض کنید با دانش امروزی به همین 100سال قبل برگردید! یا اصلا 50 سال پیش؛ زمان زیادی نیست! اگر به همین 50 سال گذشته برگردید چطور می توانید درباره وایرلس به دیگران توضیح دهید؟ یا درخصوص اینترنت اشیاء! تا بحال به آن فکر کردید؟
شاید اگر 100 سال پیش زندگی می کردیم و کسی برای ما می گفت از طریق امواج نامرئی ما می توانیم از ایران قاره آمریکا را به طور زنده ببینیم شاید ما را دیوانه فرض می کردند. اما امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی این موضوع یک امر پیش و پا افتاده تلقی می شود. دنیای امروز به طور برق آسا پیشرفت می کند طوری که توضیح تکنولوژی های کشف شده امروزی ممکن است برای همه ما کمی دشوار به نظر برسد و البته کمی نامفهوم (دقیقا مثل مردمان 100 سال پیش).

یکی از تکنولوژی هایی که مانند اینترنت این قابلیت را دارد که فراگیر شود بلاکچین است. درک بلاکچین در ابتدا دشوار اما با چندین بار مطالعه ملموس می شود.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است که معنای لغوی آن زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) است. زمانی که در مورد زنجیره و بلاک در بلاکچین صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد زنجیره‌‌ایی از اطلاعات دیجیتالی صحبت می‌کنیم که هر بلاک این اطلاعات را در خود نگهداری می‌نماید. درواقع می‌توانیم بگوییم بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی می باشد که به صورت زنجیره‌ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره‌سازی نوعی از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.

هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشندگان و خریداران در معاملات را ذخیره می‌کند. به جای استفاده از نام واقعی شما در معاملات، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات هویتی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می‌شود. برای مثال، در سایت دیجی کالا با استفاده نام کاربری، خرید شما ثبت می‌گردد. هر بلاک کد منحصر به فردی به نام هش را ذخیره می‌کند که برای تشخیص هرگونه فعالیت در بلاکچین است.

اتریوم چیست؟

اتریوم Ethereum با نام اختصاری ETH در صرافی های جهان قابل معامله می باشد. اتریوم یکی از رمزارزهای مشهور است که همواره مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از تحلیل‌گران آینده پیش روی را روشن می‌دانند و آن را یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌دانند. اما باید توجه داشته باشید که هرگونه سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید با تحقیق و بررسی کامل انجام شود. متاسفانه افراد زیادی بدون داشتن دانش کافی و تحت تاثیر دیگران وارد این حوزه می‌شوند که در نهایت متحمل ضررهای سنگین می‌شوند.

در پاسخ به سوال اتریوم چیست در یک کلام باید گفت این ارز یک شبکه‌ی مبتنی بر بلاکچین است. اتریوم یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند بدون دخالت واسطه‌ها است. درواقع اتریوم یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است. این ارز هیچ کنترل کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن ‌را کنترل می‌کنند.این کاربران نود نام دارند و امنیت شبکه نیز به عهده‌ی آن‌ها می باشد.

در ارز اتریوم خبری از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی و به صورت محرمانه نیست. تمامی اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان نود‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمامی داده‌های بلاکچین در اختیار دارد. به طور کلی، در پاسخ به این سوال که ارز اتریوم چیست می‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هیچ شخص، سازمان یا نهادی مدیریت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خرید اتریوم نیز پیچیدگی خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در یک صرافی امن می‌توانید این ارز را معامله کنید.

درک بهتر اتریوم

زمانی که شما یک عکس در صفحه اینستگرام خود می گذارید درواقع دارید عکس خودتان را در کامپیوتر (سرور) شرکت متا که دارنده اینستگرام است بارگزاری می کنید! یا حتی زمانی که در توئیتر متنی را منتشر می کنید درواقع شما روی سیستم شرکت توئیتر متن خود را بارگزاری و ذخیره کرده ایید!!

در دنیای امروز، اطلاعات شخصی ما، رمزها و اطلاعات مالی‌مان در کامپیوتر افراد دیگر ذخیره می‌شوند آن هم به وسیله‌ی سرورهایی مثل گوگل، شرکت متا که دارنده اینستگرام و واتس اپ می باشد، و حتی اطلاعات این مقاله هم بر روی سرورهای یک شرکت دیگر ذخیره شده است. این شرکت‌ها تیم‌های تخصصی خودشان را در جهت ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات توسعه داده‌اند و هزینه‌های مرتبط با زمان کار و انجام آن را می‌پردازند؛ لذا استفاده از این شرکت ها فوایدی بسیاری دارد اما معایبی نیز وجود دارد. چرا که یک هکر یا دولت‌ها می‌توانند بدون اطلاع شما به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نیست. قطعا در خبرها خوانده ایید که عنوان شده است که شرکت فیس بوک اطلاعات کاربران خود را به فروش رسانده است!! این اطلاعات دقیقا همان مواردی است که شما خودتان آن را در اختیار سیستم های آن شرکت داده ایید!!

اتریوم می‌خواهد یک کامپیوتر جهانی بشود تا بتواند مدل «مشتری-سرور» فعلی را غیر متمرکز و مردمی‌تر کند. در راستای غیر متمرکز کردن اینترنت، جهشی در تکنولوژی به نام بلاکچین روی داده است و اتریوم در ساختار همین شبکه سعی در غیرمتمرکز کردن اینترنت دارد. طرف سوم یا همان شخص ثالث اینترنتی، همان‌هایی هستند که کار ذخیره‌سازی اطلاعات، انتقال پول و ثبت ابزارهای مالی پیچیده را انجام می‌دهند. جوزف لوبین یکی از توسعه دهندگان آن گفته است: اتریوم ایجاد شده است تا برای حل نمودن امورات زندگی‌مان به بانک و نهادهای مشابه دیگر احتیاج نداشته باشیم.

درواقع با وجود اتریوم، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هایی (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکیل شده است، جابجا خواهند شد. این همان معنای یک کامپیوتر جهانی است. چشم انداز این است که بتواند چنین عملکردی را برای هر مردمی در هر جای جهان فراهم کند.

اگر یک  گشت و گذار ساده در فروشگاه‌های اپلیکیشن داشته باشیم، می‌توانیم تنوعی از اپلیکیشن ها ببینیم که همه چیز از بانکداری تا برنامه‌های تناسب اندام و برنامه‌های پیام‌رسان را اراه می‌دهند. این برنامه‌ها به خود شرکت یا به یک طرف سومی نیاز دارند تا اطلاعات کارت بانکی و دیگر اطلاعات شخصی را در خود ذخیره کنند. انتخاب برنامه توسط ما نیز به وسیله‌ی شخص ثالثی اداره و کنترل می‌شود؛ دقیقا همان‌طور که اپل و گوگل مسئولیت برنامه‌های خاصی که ما بتوانیم دانلود کنیم را برعهده دارند و از آنها محافظت می‌کنند. حال اگر تمام مسائل و ادعا و طرح های مطرح شده اتریوم محقق شود، کنترل اطلاعات را در این نوع خدمات به خود دارنده اطلاعات و حق و حقوق را به خود نویسنده باز می‌گرداند.

ویژگی شاخص اتریوم

  • هدف اتریوم این است که دیگر یک نهاد مستقل کنترلی، روی نوشته‌های ما وجود نداشته باشد و دیگر کسی هم نتواند برنامه‌ای را از طرف خود به ناگاه قطع کند و نوشته‌های ما را بردارد! تنها و فقط خود کاربر می‌تواند اطلاعات را تغییر دهد. به دلیل عدم حضور شخص ثالث برای مدیریت و نظارت بر روی آن،‌ داده‌های شبکه‌ تحت هیچ شرایطی قابل تغییر و حذف نخواهند بود و کوچک‌ترین تغییر در این پلتفرم باید به تایید همه‌ی اعضای ‌آن برسد.
  • توزیع اطلاعات میان تمام کاربران و عمومی بودن داده‌ها، امکان هر گونه سانسور و تقلب را در این سیستم از بین می‌برد. به دلیل نبود سرور و نهاد مرکزی اطلاعات افراد بر روی سیستم شخصی خودشان ذخیره شده می‌شود. این عدم تجمیع داده‌ها احتمال هک شدن و سرقت اطلاعات را بسیار پایین می‌آورد. برای هک کردن شبکه‌ی آن باید به کامپیوتر نیمی از نودها دسترسی داشت که هزینه‌ی این فرایند برای هکرها بسیار بالاست و عملاً غیر‌ممکن است.
  • استفاده از سیستم رمزنگاری نیز سبب افزایش میزان امنیت شبکه شده و امکان جعل و تقلب را در این بستر از بین برده است. این ارز غیرقابل توقف است، همیشه فعال می‌ماند و این همواره آنلاین بودن نیز از ویژگی‌های مهم این شبکه است.

کاربرد اتریوم

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب می‌توانند نرام‌افزارهای غیر متمرکز (DApp) پیاده‌سازی کنند. غیرمتمرکز به این معنا که اختیار برنامه و اطلاعات کاربران آن در دست هیچ فرد یا سازمانی نباشد و هیچ راهی برای سانسور داده‌ها در این اپلیکیشن‌ها نیست. در اختیار شخص نبودن و نداشتن نهاد متمرکز سبب شده که اطلاعات کاربران این شبکه بر روی سرور هیچ فرد یا سازمانی ذخیره نشود و از هک شدن و سرقت اطلاعات در امان باشند.

همچنین قراردادهای هوشمند (Smart Contract) که در بستر بلاکچین این رمزارز انجام می‌شوند، در واقع یک رشته کد هستند. این کدها شامل شرایط قبل و حین قرارداد و تمام مفاد این سند و شرایط انجام آن هستند. این کدنویسی‌ها می‌توانند برای انجام برنامه‌ریزی و تعیین چارچوب امور مختلف مانند تبادل سهام،‌ ارز، محتوا یا هر چیز با ارزش دیگر استفاده شوند. قراردادهای هوشمند به صورت خودکار فعالیت می‌کنند و پس از منعقد شدن به هیچ عنوان قابل تغییر و توقف نیستند. به عبارت دیگر، این قراردادها ضمانت اجرایی کامل و دقیق دارند. همچنین حضور هر گونه واسطه به عنوان نفر سوم در این نوع قراردادها امکان‌پذیر نیست. همه‌ی نودهای شبکه نیز یک نسخه از این قرارداد را بر روی سیستم خود دریافت می‌کنند.

مثال برای درک بهتر قراردادهای هوشمند: تصور کنید بلاکچین یک بنگاه معاملات ملکی است و شما برای اجاره‌ی یک خانه وارد آن شده‌اید. در این بنگاه فقط شما و صاحب‌خانه هستید و کسی برای ثبت معامله حضور ندارد. صاحب‌خانه با توافق شما از یک برنامه‌نویس می‌خواهد تا شرایط کامل اجرایی قرارداد را توسط کدها بر روی یک سیستم ثبت کند. در صورتی که شما نیز تمامی آن شرایط را در زمان ثبت کدها قبول داشته باشید، قرارداد به طور کامل و دقیق آغاز به کار می‌کند.

باید توجه داشته باشید این قرارداد تحت هیچ شرایطی و در هیچ زمانی به جز زمان تعیین شده قابل توقف نخواهد بود. همچنین هیچ ‌یک از طرفین قرارداد بعد از شروع اجرا، قادر به ایجاد کوچک‌ترین تغییری در این سند نیستند. هیچ هزینه‌ای هم برای ثبت آن و انتقال پول میان شما و صاحب‌خانه نباید پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×