منوی دسته بندی

چرا صدای زنگ بیدار باش ساعت نفرت انگیز است؟

ساعتی در مغز انسان نهفته است

در میان شیارهای مغز ما ساعتی نهفته شده است! البته نه به معنای ساعتی که به ذهن تبادر می شود بلکه ساعتی بیولوژیک که ریتم ریتم شبانه روزی بدن را تعیین می کند. یک چرخه 24 ساعته که بدن‌ صرف نظر از تمام زنگ‌های بیدارباش و همه قرارهای ملاقات‌ شبانه، از آن پیروی خواهد کرد. باید دانست که بدون آنکه بخواهیم، این ساعت بدن ما است که الگوهای خواب‌مان را مشخص می‌کند. همین الآن صدای زنگ بیدار باش ساعت خود را به صدا دراورید! چه احساسی نسبت به زنگ ساعت خود دارید؟ آیا این صدا برای شما  نفرت‌انگیز‌ است؟ یا این صدا برای شما یادآور یک روز جدید و پرانرژی است؟

کارکرد یا ریتم ساعت بدن

بدون آنکه خود بخواهیم، ریتم شبانه‌روزی ساعت بدن ما کارهای زیادی را به ما دیکته می‌کند. مثلا به ما می‌گوید که چه زمانی نیاز به خوابیدن یا بیدار شدن داریم. یا باعث خواهد شد که در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز، به مصرف غذا یا نوشیدنی احتیاج پیدا کنیم. این ریتم می‌تواند خلق و خو و حتی سوخت و ساز بدن‌ را هم تحت تأثیر قرار بدهد.

ریتم شبانه‌روزی از فردی به فرد دیگر متغیر است

۴۰ درصد از جمعیت را افراد سحرخیز تشکیل می‌دهند که بیشتر اوقات در زمان طلوع آفتاب بیدار می‌شوند و اوایل شب هم نیاز به خواب پیدا می‌کنند. ۳۰ درصد از افراد جامعه را شب‌زنده‌دارها تشکیل می‌دهند که معمولا برای توصیف حال‌شان آن‌ها را به جغد‌های شب تشبیه می‌کنند. آن‌ها شب‌ها دیر می خوابند و روزها هم دیر از خواب بیدار می‌شوند. ۳۰ درصد دیگر را هم افرادی تشکیل می‌دهند که بین این دو گروه قرار دارند.

چرا صدای زنگ بیدار باش نفرت انگیز است؟

مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در صبح زود شروع به کار می‌کنند و بعدازظهر هم تعطیل می‌شوند. دقیقا زمانی که ساعت بدن افراد شب زنده دار می‌گوید باید تازه به خواب بروند یا کاملا خواب باشند. این جغدهای شبانه از شنیدن صدای زنگ ساعت و بیدار شدن در صبح زود متنفرند، اما به دلیل قوانینی که در جوامع وجود دارد، اکثرشان مجبور می‌شوند خلاف جهت ساعت بدن‌شان رفتار کنند و با اینکه شب دیر به خواب رفته‌اند، صبح زود بیدار شوند و متعاقباً با بیماری‌ها و مشکلات روحی و جسمی زیادی، مثل دیابت، سرطان و افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

به ساعت بیولوژیکی بدن‌مان توجه کنیم

برای داشتن یک زندگی سالم، فعال و پربار، ما باید عمیقاً به ساعت بیولوژیکی و درونی بدن‌مان توجه کنیم؛ چیزی که می‌گوید چه زمانی و چه مقدار نیاز به خوابیدن داریم. علاوه بر انسان‌ها، همه حیوانات هم نیاز به خوابیدن دارند. در واقع، خواب خوب و کافی سنگ بنای سلامتی هر موجودی است. ما حتی با کمی کمتر خوابیدن هم ممکن است تمرکزمان را از دست داده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌‌ها را در خود افزایش بدهیم.

برگرفته شده از:

کتاب چرا می خوابیم اثری از متیو واکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×