منوی دسته بندی

چرا می خوابیم؟

خواب یک فعالیت بیهوده؟

می توان گفت که ما انسان ها نیمی از عمر خود را در خواب به سر می بریم و اینطور به نظر می رسد که یک فرد 20 ساله تنها 10 سال توانسته است تا در این دنیا هوشیارانه زندگی کند. انگار خوابیدن یک کار وقت‌گیر است که از زمان‌های گذشته انسان های اولیه و دوران پیش از عصر دیجیتال باقی مانده است آن هم در دورانی که اینترنت هیچ‌گاه به خواب نمی‌رود! این دنیای شلوغ با چیزهایی که از طریق دستگاه‌های مختلف مثل تلفن، کامپیوتر و تبلت در ارتباط هستند، کاری می‌کند که خواب و خوابیدن فعالیتی بیهوده به نظر برسد. اما با این حال واقعیت این است که خواب هنوز هم یک فعالیت مهم و حیاتی برای انسان‌ها به شمار می‌رود و نباید تأثیراتش را نادیده گرفت.

خواب برای سلامتی قلب و عروق بسیار ضروری است

تحقیقی در سال ۲۰۱۱ در ۸ کشور و روی ۵۰۰ هزار زن و مردِ پیر و جوان و اقوام و گروه‌های مختلف انجام گرفت و مشخص شد که کمبود و مشکلات در خواب، خطر ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر بر اثر آن را ۴۵ درصد افزایش می‌دهد. همچنین در کشور ژاپن یک تحقیق به مدت 14 سال انجام شد که روی کارمندان مرد که در مقام مقایسه با کارگرانی که کار سخت‌تری داشتند اما زمان بیشتری می‌خوابیدند انجام گردید. نتیجه جالب توجه بود، کارمندانی که در طول شب ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابیدند تا ۵۰۰ درصد بیشتر در معرض ایست قلبی قرار داشتند!

چرا کمبود خواب باعث مشکلات قلبی عروقی می‌شود؟

کمبود خواب و یا مشکل در خوابیدن روی فشار خون می‌گذارد. وقتی شما به اندازه کافی نخوابید، حتی اگر این کمبود خواب به اندازه یک یا دو ساعت باشد، فشار خون در رگ‌های‌تان بالا می‌رود. افزایش‌های دوره‌ای فشار خون با اینکه ممکن است به چند سال زمان نیاز داشته باشند، اما سرانجام تأثیر خودشان را می‌گذارند و دیواره رگ‌های بدن را نازک و تخریب می‌کنند. لازم به ذکر است که حدود ۷ میلیون از مرگ و میرهای هر سال به دلیل افزایش فشار خون است.

روزی چند ساعت باید بخوابیم؟

خواب یک نیاز همگانی در تمام حیوانات است و تنها مقدار آن برای هر موجودی متفاوت است و در عین حال بسیار حیاتی می باشد. به عنوان مثال، فیل‌ها فقط ۴ ساعت در روز می‌خوابند. گربه‌سانانی مثل شیرها و ببرها زمانی تقریبا حدود 12 الی 15ساعت به خوابیدن نیاز دارند. ما انسان‌ها هم نیاز داریم که روزی حداقل ۸ ساعت بخوابیم. و در نهایت، پُرخواب‌ترین حیوان جهان، یعنی خفاش قهوه‌ای بیشتر ساعات روز را در خواب به سر می‌برد و فقط ۵ ساعت در روز بیدار است.

 

برگرفته شده از:

کتاب چرا می خوابیم اثر متیو واکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×