منوی دسته بندی

چطور امنیت مالی داشته باشیم؟

پیشگفتار

برای هر فردی در زندگی پیش می آید که به این فکر باشد که چطور امنیت مالی داشته باشد تا از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری کند. قطعا در جوامعی که اوضاع نا بسامان اقتصادی بیشتری وجود دارد این سوال پررنگ تر است و همواره افراد به دنبال راه و مسیری هستند تا در برابر مواری مثل تعدیل نیرو شرکت ها و یا تورم افسار گسیخته از خود و اموالشان محافظت نمایند. در این وضعیت غلبه مصرف گرایی می تواند شرایط را وخیم تر کند. به همین خاطر پیشنهاد می شود این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

امنیت مالی شما خیالی باطل است؟

برگرفته شده از کتاب مدیریت پول اثر دیو رمزی

بیایید جای یک مقدمه طولانی با چند سوال شروع کنیم: اگر از شما پرسیده شود که آیا در زندگی آرامش مالی دارید یا نه، چه پاسخی خواهید داد؟ شاید برخی به این سؤال جواب مثبت دهند و برخی دیگر هم پاسخشان منفی باشد. در کتاب مدیریت پول اثر دیو رمزی روی صحبت نویسنده با افرادی است که تصور می کنند توانسته اند به امنیت مالی برسند. برای خیلی از افراد، صاحب خانه و اتومبیل بودن و داشتن موجودی کافی در حساب بانکی، اوج امنیت مالی است. اما آیا کسی از آینده خبر دارد؟ آیا از اتفاقات غیرقابل پیش بینی و ناگهانی که ممکن است در یک لحظه امنیت مالی شما را در خطر قرار دهد آگاه هستید؟
یک لحظه تصور کنید که ناگهان شغل خود را از دست داده اید. ممکن است شرایط اقتصادی کشور ناگهان به هم بریزد و کارفرمای تان اقدام به تعدیل پرسنلهایش کند. اگر این قرعه بد به نام شما بیفتد، در این شرایط تا چه مدت می توانید دوام بیاورید؟ آیا از عهده پرداخت قبوض و مخارج خانه برمی آیید؟ قطعا چنین چیزی در دراز مدت غیرممکن است. بنابراین تصور شما در مورد امنیت مالی، بیشتر شبیه به یک سراب است تا واقعیت؟

در کتاب مدیریت پول نویسنده از شخصی به نام سارا نام می برد که او هم به توهم امنیت مالی دچار شده بود. بعد از ازدواج، سارا و همسرش درآمد سالانه مشترک خود را بیش از 75000 دلار محاسبه کرده بودند، و تنها چند مورد بدهی داشتند. آنها در حالی که خیالشان از بابت درآمد و بدهی شان راحت بود، تصمیم گرفتند که با استفاده از سند خانه، وام سنگینی از بانک دریافت کنند. ممکن است که در ظاهر چنین کاری چندان اشتباه نباشد، اما این اتفاق از نگاه یک کارشناس مالی باتجربه تقریبا حماقت است؟
بعد از درخواست وام، اتفاقی غیرمنتظره سارا را غافلگیر کرد. او متوجه شد که در حال از دست دادن شغلش است؛ شغلی که سالانه 45 هزار دلار را بی دردسر وارد حساب بانکی اش می کرد. این اتفاق به شدت سارا و همسرش را در مضیقه قرار داد و ناگهان، آنها با وضعیت مالی بدی مواجه شدند. متأسفانه خانه آنها در صورت پرداخت نکردن اقساط وام توقیف می شد و این اتفاق برای آنها یک فاجعه بود! واقعیت این است که موانع مالی ناگهانی، می تواند به سرعت ما را در تنگناهای وخیمی قرار دهد. یک راه برای دوری جستن از چنین اتفاقات غیرقابل پیش بینی این است که قبل از وقوع فاجعه اقدام کنید.
این نکته را در نظر بگیرید که اگر ناگهان اوضاع آنطور که باید پیش نرود، چه تبعات ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود. تصمیمات عجولانه و اشتباه به همراه استرس و نگرانی، اجازه نمی دهد که در هنگام بروز یک بحران، بهترین تصمیم را بگیرید. این یک اشتباه فاحش است که اجازه دهید زمام کارها از دستتان رها شود و بعد دست به اصلاح کردن و مدیریت شرایط بزنید. متاسفانه روند مشکلات مالی گاهی آنقدر بی سرصدا وارد زندگی تان می شود که اگر دیر بجنبید، به دردسر خواهید افتاد. قورباغه ای را در نظر بگیرید که در یک ظرف آب، بیخیال و بدون دغدغه در حال شنا کردن است. دمای آب به تدریج بالا می رود و قورباغه اصلا متوجه حرارت آب نمی شود. قورباغه بی خبر از اینکه آب هر لحظه در حال داغ تر شدن است، بدون اینکه بفهمد در ظرف آب داغ خواهد مرد! این بهترین مثال برای وضعیت کنونی شماست. امنیت مالی شما ممکن است به آرامی در حال فروپاشی باشد و شما هیچ اطلاعی از آن نداشته باشید!

شناخت و آمادگی برای اتفاقات غیرقابل پیشبینی

گام اول در تحول کامل پولی، ایجاد یک سرمایه اضطراری اولیه است، یعنی چند میلیون میلیون تومان که برای روز مبادا کنار می گذارید.

مجله پول در یک مقاله به نکته جالبی در این خصوص اشاره می کند. در این مقاله عنوان شده که 78 درصد از افراد، یک رویداد منفی بزرگ، مانند بارداری ناخواسته یا مشکل فنی ماشین را در هر دوره ده ساله در زندگی خود تجربه می کنند. قطعا شما هم می خواهید که در هنگام بروز چنین رویدادهایی، دست و پایتان را گم نکنید. بنابراین همیشه مبلغی را به عنوان سرمایه اضطراری اولیه یا به اصطلاح ساده، روز مبادا کنار بگذارید. هرچند مبلغ زیادی نباشد، با این وجود این سرمایه اضطراری می تواند شروع خوبی باشد و احتمال بدهی یا زیان های بالا آوردن شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. درنهایت نیز به یاد داشته باشید که این سرمایه، فقط برای مواقع اضطراری است و اگر مجبور شدید که چیزی از آن بردارید، باید هر چه سریع تر آن را جایگزین کنید.

مراقب اقساط و بدهی های خود باشید

واقعیت این است که بدهی همان عاملی است که شما را مستقیما به مشکلات مالی و ایجاد دردسر هدایت می کند.
به عنوان مثال وام ها که یکی از رایج ترین انواع بدهی است را در نظر بگیرید. وام ها به افراد قدرت هزینه کردن شگفت انگیزی را می دهند اما در بلند مدت، این وام ها می توانند به توانایی مالی فرد آسیب زده و آن را به خطر بیندازند. در حقیقت، بر اساس آمار مؤسسه ورشکستگی آمریکا، 69 درصد از افرادی که ورشکستگی خود را ثبت می کنند، اینطور گفته اند که دلیل ورشکستگی، از این دست بدهی بوده است!
جالب این است که بسیاری از افراد تنها برای نمایش ثروت و فخرفروشی به دیگران، از وام ها سود می برند؛ این درحالیست که افراد واقعا ثروتمند، تمایل دارند به طور کامل از بدهی دوری کنند. در واقع، 75 درصد از افراد ثروتمندی که در مجله فوربز (Forbes) ثبت نام شده اند، عنوان کرده اند که بهترین راه برای ایجاد ثروت، رها شدن و رها ماندن از بدهی است. جالب تر از همه برخی از موفق ترین شرکت ها، از والگرینز (Walgreen’s) و سیسکو Cisco) گرفته تا هارلی دیویدسن (Harley-Davidson)، کاملا بدون بدهی
اداره می شوند.
بنابراین اگر این شرکت های معروف و افراد میلیونر می توانند بدون تحمل بدهی به موفقیت برسند، پس چرا ما نباید دنباله روی آنها باشیم؟ لازم است قدری جدی تر به موضوع بدهی و تأثیر مخرب آن در امنیت مالی تان نگاه کنید. شاید این بار برای خرید آخرین اتومبیلی که هوش از سرتان برده، قدری بیشتر تأمل کنید.
دنیای امروزی با تبلیغ مصرف گرایی هر لحظه ما را تشویق به خرید اقلام مختلف می کند. از خرید آخرین برند مایع دستشویی گرفته تا تلویزیون های هوشمند و اتومبیل های گران قیمت. در بسیاری از کشورها این خریدها توسط کارتهای اعتباری انجام می شود و این یعنی ما همیشه با بدهکاری مواجه هستیم! امروزه اقساط مختلف به قدری با سبک زندگی ما عجین شده که تصور می کنیم بدون آن از عهده هیچ کاری برنمی آییم. اغلب ما با وامهای دانشجویی، وام مسکن و یا اقساط ماشین زندگی مان را جلو می بریم و در بدبینانه ترین حالت حتی هزینه اقلام غیرضروری مان را هم از طریق بدهی و وام تأمین می کنیم!
در حقیقت، اقساط چنان درون جامعه ما جای گرفته که بعضی از افراد حتی با وجود وامهای کلان هم ذره ای احساس بد به خود راه نمی دهند!

طبق برنامه های خودتان زندگی کنید

احتمالا همه ما دوستانی را داریم که ثروتمند هستند و در رفاه کامل به سر می برند. در بیشتر مواقع این تنها ظاهر امر است چرا که بسیاری از افراد تنها برای نمایش دادن ثروت و رقابت با بقیه، خود را درگیر بدهی های متعددی می کنند. داشتن اتومبیل گران قیمت و یا ساعتی که میلیون ها تومان ارزش داشته باشد، اصلا چیز بدی نیست. مهم این است که شما استطاعت پرداخت چیزهای لوکس و گران را داشته باشید! بنابراین زندگی خود را برمبنای مقایسه پیش نبرید و همواره برنامه ای برای آینده داشته باشید.

 

برگرفته شده از:

کتاب مدیریت پول اثر دیو رمزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×