منوی دسته بندی

تعریف کارگزار بورس به بیان ساده و معرفی کارگزاری معتبر

تاریخچه کارگزاری

فعالیت کارگزاری‌ها در ایران به سال ۱۳۴۶ و همزمان با راه‌اندازی بورس در ایران باز می‌گردد که در آن زمان کارگزاران فعال عمدتا بانکی و وابسته به دولت بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجوز فعالیت به کارگزاری های خصوصی نیز اعطا شد و در سال 1376 و با فعالیت مجدد بورس پس از دوره ای وقفه، کارگزاری های جدیدی شروع به فعالیت کردند. در ابتدا فعالیت کارگزاران تنها در 2 روز معاملاتی طی هفته صورت می‌گرفت اما به تدریج این تعداد نیز به 5 روز در هفته برای بورس و فرابورس و از ساعت 9 تا 12:30 تغییر پیدا کرد.

تعریف کارگزار بورس به بیان ساده و معرفی کارگزاری معتبر

کارگزار بورس کیست؟

طبق تعریف قانون بازار اوراق بهادار، شرکت کارگزاری بورس به شخص حقوقی گفته می شود که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آن‌ها معامله می‌کند. به عبارت دیگر شرکت کارگزاری به نهاد مالی گفته می شود که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کرده و به فعالیت قانونی در بازار بورس می پردازد. در واقع نقش واسطه ای را بین خریداران و فروشندگان ایفا می کنند و معاملات سهام، کالا، اوراق بهادار و اوراق مبتنی بر کالا را تسهیل می نمایند و در ازای آن مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. در واقع کارگزاران بورس به‌عنوان واسطی می‌باشند تا شما بتوانید به‌راحتی معاملات بازار را انجام دهید.

چرا باید کارگزار داشته باشیم؟

همان‌طور که شما جهت افتتاح حساب بانکی به یکی از شعب بانک‌های مورد تائید بانک مرکزی مراجعه می‌فرمایید، برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن باید ابتدا حسابی در نزد یک کارگزار داشته باشید. در واقع شما با مراجعه به کارگزاری بورس باید فرم‌های تعریف‌شده توسط سازمان را پر کرده و هم‌چنین در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و پس از آن طی دو روز کاری کدی یکتا برای شما صادر می‌گردد که به کد بورسی معروف است. با شرایطی که کرونا ایجاد کرد اکثر کارگزاری ها بیشتر پروسه افتتاح حساب را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می دهند که در ادامه با بهترین آن ها آشنا خواهید شد.

برای درک بهتر نقش کارگزار و شرکت کارگزاری تصور کنید شما میخواهید سهامی بخرید و فردی دیگر میخواهد سهام خود را بفرشود و هردو نفر به صورت حضوری و بدون هیچ واسطه ای اقدام به انجام معاملات خود می کند. بی تردید مشکلات زیادی در این راه وجود خواهد داشت و هرج و مرج غیرقابل کنترلی بوجود خواهد آمد. به دلیل متعدد بودن شرکت ها، فروشندگان و خریداران آن ها نخواهند توانست به راحتی طرف های مقابل خود در معاملات را پیدا کنند و معاملات به کندی و با هزینه ای بیشتر انجام خواهد گرفت و همچنین احتمال نکول و دیگر مشکلات در ایفای تعهدات نیز افزایش خواهد یافت.

نقش کارگزار اینجاست که واسطه خرید و فروش و تقضا است. درواقع فروشنده به کارگزار اعلام می کند در چه قیمتی و چه تعدادی سهامش را می خواهد بفروشد و خریدار هم به کارگزار اعلام می کند چه تعداد و در چه قیمتی می خواهد سهام بخرد. تمام این عملیات امروزه اینترنتی انجام می شود و به راحتی با تلفن همراه یا کامپیوتر خود می توانید انجام دهید.

تعریف کارگزار بورس به بیان ساده و معرفی کارگزاری معتبر

 

مراحل ثبت نام در کارگزاری

برای ثبت نام و ورود به بورس شما باید 2 ثبت نام انجام دهید: 1- سجام و 2- کارگزاری

سجام:

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سامانه سجام نیز نامیده می‌شود، سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. هدف اصلی این سامانه، تسهیل دسترسی سرمایه گذاران به خدمات بازار سرمایه است. کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام نمایند. به عبارت دیگر، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تایید اطلاعات در سجام خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را دریافت کند.

برای ثبت نام در سجام به آدرس www.sejam.ir مراجعه کنید. همچنین برای آموزش ثبت نام در سجام می توانید اینجا کلیک کنید.

ثبت نام در کارگزاری:

پس از ثبت نام در سجام نوبت به انتخاب کارگزاری معتبر است. در حال حاضر 108 کارگزاری در سایت سازمان بورس اوراق بهادار به آدرس seo.ir موجود است که دفاتر شعب آنها در سراسر کشور فعال می باشند که هر کدام در یک یا چند بازار اعم از بازار بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی یا فرابورس فعالیت می‌کنند. عمده شعب کارگزاری‌ها در شهر تهران است اما در سایت سازمان بورس اوراق بهادار و در بخش “نهادهای تحت نظارت” میتوانید کارگزاری های معتبر موجود در دیگر شهرها را جستجو کنید و همچنین با جستجو در سایت کارگزاری مورد نظر نیز میتوانید آدرس شعب آن را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×