منوی دسته بندی

سجام چیست و چگونه در آن ثبت نام کنیم؟ (به همراه ویدئو آموزشی)

سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام نمایند. به عبارت دیگر، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تایید اطلاعات در سجام خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را دریافت کند.

ثبت نام در سجام

ثبت نام در سامانه سجام طی دو مرحله اساسی انجام می‌شود:

۱- ثبت نام در سایت Sejam.ir

۲- احراز هویت

مرحله اول: ثبت نام در سایت سجام

در این مرحله، باید اطلاعات خود را در سایت سجام ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، فردی، شغلی، بانکی و شماره تماس است که چک لیست آن را در تصویر زیر می بینید:

سجام چیست و چگونه در آن ثبت نام کنیم؟ (به همراه ویدئو آموزشی)

در مرحله وارد کردن اطلاعات، حتما باید تمامی مواردی که با علامت ستاره مشخص شده‌اند را نباید خالی بگذارید. دقت داشته باشید که مسئولیت هرگونه نقص یا اشتباه در ورود اطلاعات شخصی در زمان ثبت نام و کلیه عواقب ناشی از آن بر عهده شماست. به همین جهت در زمان ثبت نام با دقت کامل، اطلاعات را وارد نمایید. هرگونه تفاوت بین اطلاعات وارد شده و مدارک شناسایی، منجر به عدم ثبت نام نهایی خواهد شد.

فرآیند گام به گام ثبت نام نیز به شرح زیر است:

  • به وبسایت رسمی سجام وارد شوید.
  • به بخش ثبت نام در سامانه سجام مراجعه کنید.
  • شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. (توجه کنید که شماره تلفن همراه باید حتما تحت مالکیت شما و به نام خودتان باشد)
  • کد ملی و کد تاییدی که برایتان از طریق پیامک ارسال شده را وارد کنید و نوع شخصیت (حقیقی/حقوقی) را مشخص کنید.
  • هویت قانونی خود را انتخاب کنید. اگر نماینده قانونی شخص دیگری هستید گزینه «نماینده قانونی» و در غیر این صورت به روی گزینه «اصیل» کلیک کنید.
  • بعد از انجام تمام مراحل فوق، هزینه ثبت نام به شما نمایش داده شده که باید به صورت آنلاین و از طریق درگاه بانکی آن را پرداخت کنید.
  • فرم‌های ثبت نام را پر کنید و اطلاعات مورد نیاز را به دقت وارد نمایید.

بعد از اتمام مراحل فوق، سامانه سجام از اطلاعات شما استعلام خواهد گرفت. نتیجه استعلام نیز از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. در صورتی که استعلام موفقیت آمیز باشد، کد پیگیری سجام که به صورت یک کد ۱۰ رقمی است، برای شما پیامک می‌شود. اما در صورتی که استعلام موفقیت آمیز نباشد و مغایرتی وجود داشته باشد، مشکل موجود برای شما پیامک می‌شود.

مرحله دوم: احراز هویت

پس از اتمام مرحله اول ثبت نام و دریافت کد ۱۰ رقمی، نوبت به احراز هویت می‌رسد. احراز هویت سجام نیز به دو نوع حضوری یا غیر حضوری امکان پذیر است.

احراز هویت غیر حضوری:

احراز هویت غیر حضوری به سادگی و از طریق تلفن همراه یا رایانه، امکان پذیر می باشد. برای احراز هویت غیر حضوری می‌توانید به سامانه احراز هویت غیر حضوری معتبر اعلامی مراجعه کرده و به صورت کاملا رایگان مراحل آن را طی کنید. (برای مشاهده سامانه ها کلیک نمایید)

احراز هویت غیر حضوری طی چند مرحله بسیار ساده شامل وارد کردن اطلاعاتی از جمله کد ۱۰ رقمی سجام، ارسال تصویر امضا و ارسال یک ویدیو که باید در حالت سلفی ضبط شود، انجام می‌شود.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت غیر حضوری سجام نیز به شرح زیر است:

  • احراز هویت غیرحضوری تنها برای افراد حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال امکان پذیر است.
  • متقاضیان حتما باید مراحل ثبت نام در سایت سجام را به‌طور کامل انجام داده باشند و کد رهگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشند.
  • متقاضیان حتماً لازم است که کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده باشند و یا اگر به تازگی ثبت نام دریافت کد ملی را انجام داده اند، نیاز است که رسید آن را به همراه داشته باشند. کارت ملی هوشمند یا رسید آن، هنگام ضبط ویدیو سلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احراز هویت حضوری:

یکی دیگر از روش‌های احراز هویت، مراجعه به مراکز منتخبی است که در سایت سجام معرفی شده‌اند. جهت جستجوی نزدیک‌ترین مراکز منتخب، کافی است بعد از ورود به سایت سجام، بخش «احراز هویت» را انتخاب کنید و اطلاعات مکانی خود را وارد کنید. بر همین اساس، نزدیک‌‌ترین مراکز منتخب به شما نمایش داده‌ می‌شوند.

در زمان نوشتن این مطلب احراز هویت حضوری رایگان نیست و با پرداخت هزینه انجام می‌شود. به همراه داشتن مدارک هویتی و کد‌ رهگیری پیامک شده جهت احراز هویت نیز الزامی است.

برای اطلاع از آخرین جزئیات مربوط به فرآیندهای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت حضوری یا غیر حضوری آن، می‌توانید به سایت Sejam.ir مراجعه کنید.

ویدئو آموزشی ثبت نام در سجام

ثبت نام گام به گام اشخاص حقیقی در سجام:

 
آموزش تصویری مختصر ثبت نام در سجام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×